25 سپتامبر 2023- در فاز 3a از کارآزمایی تصادفی ONWARDS، درمان یک‌بار در هفته با انسولین آیکودک(icodec) با یک برنامه راهنمای دوز، کاهش بهتری را در سطح HbA1c نسبت به انسولین یک‌بار در روز نشان داد، همچنین نرخ‌ هیپوگلایسمی را کاهش داد.

این یافته ها در Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

فراموش کردن تزریق انسولین و تیتراژ ناکافی دوز انسولین های پایه(بازال) روزانه می تواند منجر به کنترل کمتر از حد مطلوب قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود. انسولین icodec یک بار در هفته یک آنالوگ انسولین پایه است که در حال توسعه است و هدف آن کاهش بار درمان است. یک برنامه ی تزریق هفتگی می تواند پایبندی به درمان، رضایت و کنترل قند خون را بهبود بخشد.

کارآزمایی ONWARDS 5 به‌طور تصادفی 1085 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 را که بدن آنها دیگر قادر به تولید انسولین نبود، در هفت کشور در دو گروه: تزریق هفتگی icodec با یک برنامه ی نرم افزاری راهنمای دوز(icodec with app)؛ یا گروه انسولین پایه یک‌بار در روز(آنالوگ‌های OD) با دوز مصرفی استاندارد، مورد بررسی قرار داد. دو گروه از نظر اثربخشی و ایمنی درمان با هم مقایسه شدند.

نویسندگان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که از icodec بر اساس دوز تعیین شده توسط برنامه ی نرم افزاری استفاده می‌کردند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که از انسولین OD استفاده می‌کردند، کاهش  HbA1cبیشتری را تجربه کردند و رضایت و تبعیت بیشتری از درمان داشتند.

به گفته نویسندگان، استفاده از آیکودک با یک برنامه راهنمای دوز، به طور قابل توجهی می تواند چالش های متعددی که بطور روزمره در عمل دیده می شود، از جمله تیتراسیون ناکافی دوز و عدم پایبندی به رژیم های درمانی تجویز شده برای بیماران مبتلا به دیابت را برطرف کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-09-once-weekly-insulin-icodec-dosing-app.html